Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Evenimentul Zilei
Anul şi data apariţiei: 27/06/2011
Tematica: reforma regiunilor de dezvoltare
Categoria articolului: reportaje
Titlul articolului: Traian Băsescu, către parlamentari: Nu consider reorganizarea un subiect abandonat. În septembrie poate găsim o soluție
Acces online: https://www.evz.ro/detalii/stiri/traian-basescu-parlamentarilor-nu-consider-reorganizarea-un-subiect-abandonat-in-septembrie-poat.html


 

 

 

Preşedintele Traian Băsescu le-a spus parlamentarilor că nu renunță la reorganizarea teritorială și că își dorește ca după ce aleșii revin din vacanță să găsească o soluție pentru a "destrăma plasa care apasă asupra comunităților". Opoziţia nu a participat la discursul preşedintelui Traian Băsescu.

Şeful statului a explicat că e necesară trecerea la parlamentul unicameral şi clarficarea raporturilor constituţionale dintre preşedinte, parlament şi guvern.

 

Iată cele mai importante declaraţii ale şefului statului:

 

• Prezenţa mea, astăzi, în Parlamentul României, este legată strict de propunerea de revizuire a Constituţiei.

 

• De la preşedintele Senatului, am primit o scrisoare, prin care mi se solicita să introduc eu, ca iniţiator, modificările, în proiectul de revizuire a Constituţiei, solicitate de Curtea Constituţională. Acest lucru nu este posibil, pentru că, în decizia Curţii Constituţionale, sunt decizii, pe care le pot accepta - cele care contravin articolului 152 din Constituţie - şi sunt şi propuneri, care nu fac parte din intenţia mea de revizuire a Constituţiei; ca atare, nu puteau fi incluse în proiect.

 

• Am considerat că cel mai corect lucru este să las Parlamentului libertatea de a accepta sau nu, atât propunerile din documentul Consiliului Legislativ, cât şi acelea din decizia Curţii Constituţionale.

 

  Aş vrea să fac precizarea că, în decizia Curţii Constituţionale, deşi nu sunt imperative, sunt recomandări care pot fi luate în consideraţie şi ar duce la îmbunătăţirea textului, dar, asupra acestui lucru, cu certitudine, vă veţi pronunţa dumneavoastră.

 

Reducerea numărului de parlamentari

 

  Proiectul de revizuire a Constituţiei, pe care vi-l propun astăzi, are în vedere următoarele aspecte: în primul rând, transpunerea rezultatului referendumului din toamna anului 2009, şi anume, trecerea la un parlament unicameral şi reducerea numărului de parlamentari, la maxim 300 de persoane.

 

• Sunt motive temeinice, pentru schimbarea structurii Parlamentului, deoarece, în actualul sistem bicameral, cele două camere ale Parlamentului se comportă ca un sistem monocameral, prin adoptarea tacită a legilor în prima Cameră sesizată şi reprezentativitatea identică a senatorilor şi a deputaţilor.

 

  Vă propun un sistem de legiferare mult mai eficient şi care dă posibilitatea Parlamentului de a-şi exercita cu adevărat rolul de autoritate legiuitoare a ţării.

 

Legi votate în 30 de zile

 

  Astfel, în ceea ce priveşte procedura de dezbatere şi adoptare a legilor, orice propunere legislativă şi proiect de lege vor fi dezbătute şi votate în plen, în două lecturi, la cel puţin 30 de zile distanţă.

 

• În cadrul primei lecturi, dezbaterile şi votul se vor face pe articole; în cadrul celei de-a doua lecturi, dezbaterile şi voturi se vor face pe articole, urmate de votul final, pe întreaga lege.

 

  Acest sistem are avantajul că nu s-ar mai întâmpla ce se întâmplă marţea, când se votează zeci de legi, şi foarte puţini ştiu ce s-a întâmplat.

 

  Totodată, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative, în procedură de urgenţă, prin reducerea termenului de 30 de zile, la cererea Guvernului sau din propria iniţiativă.

 

România nu poate deveni stat polițienesc

 

• Pe de altă parte, activitatea CSM trebuie să fie una transparentă. Tocmai de aceea, am propus interdicţia adoptării hotărârilor CSM prin vot secret şi obligativitatea motivării acestora.

 

• Am  propus ca mandatul membrilor CSM să nu poată fi prelungit sau înnoit şi vă aduceţi aminte deficienţele constatate în alegerile pentru CSM, chiar anul acesta, când unii domni judecători interpretau, nici mai mult, nici mai puţin, că ei pot trece peste lege şi pot avea două mandate.

 

• Ţinând cont de jurisprudenţa Curţii Constituţionale am propus clarificarea raporturilor constituţionale dintre preşedinte şi primul ministru, în ceea ce priveşte revocarea şi numirea unor membri ai Guvernului, prin instituirea obligaţiei de consultare prealabilă între cei doi.

 

Asumarea Guvernului, o dată pe sesiune

 

  În ceea ce priveşte posibilitatea Guvernului, de a-şi asuma răspunderea în faţa Parlamentului, am introdus în proiect o restricţie, respectiv, posibilitatea Guvernului, de a-şi angaja răspunderea o singură dată în aceeaşi sesiune, cu excepţia proiectului Legii bugetului de stat şi cel al asigurărilor sociale.

 

• Un alt aspect, vizat de către proiectul de revizuire a Constituţiei, îl reprezintă condiţionarea procedurii de suspendare din funcţie a preşedintelui României, de avizul favorabil al Curţii Constituţionale, întrucât, numai Curtea Constituţională este garantul supremaţiei Constituţiei. Prin această modificare, se asigură că demersul Parlamentului, de suspendare a şefului statului, este unul constituţional, şi se realizează un echilibru în raporturile dintre preşedinte şi Parlament, cu privire la suspendarea din funcţie.

 

• Trebuie realizat un echilibru între o majoritate parlamentară şi preşedinte. Altfel, aşa cum este scrisă acum Constituţia, practic, nu este posibilă coabitarea; decât, dacă preşedintele devine un instrument al unei majorităţi - cât de fragile, dar majorităţi - pentru că, oricând, poate fi suspendat printr-un vot al majorităţii parlamentare. Deci, aşa cum e scrisă acum Constituţia, exclude coabitarea.

 

Scurtare  de termene

 

• Pentru celeritatea procedurii parlamentare de învestire a Gvernului şi pentru a nu se prelungi foarte mult situaţiile de criză guvernamentală, am propus instituirea unui termen de 10 zile, pentru ca Parlamentul să se pronunţe asupra formării noului guvern.

 

• O altă propunere priveşte reducerea intervalului de timp, de la 60 de zile, la 45 de zile, după care, poate fi dizolvat Parlamentul, dacă acesta a respins cel puţin două solicitări de învestitură a Guvernului, pentru a nu se prelungi excesiv situaţiile de criză guvernamentală.

 

• Tot în ceea ce priveşte termenele, am propus scurtarea perioadei în care guvernul va organiza alegeri pentru funcţia de preşedinte al României, de la trei luni, la două luni, la 60 de zile, de la data la care a intervenit vacanţa funcţiei de preşedinte.

 

• Proiectul legii de revizuire completează Legea fundamentală, cu noi reglemntări privind politica financiară a statului. Statul român are obligaţia de a evita deficitul bugetar excesiv, încadrând acest deficit într-un maxim de 3% din PIB şi datoria publică, într-un maxim de 60% din PIB.

 

 

 

Reținerea, de la 24 de ore, la 48 de ore

 

• Am considerat importantă reglementarea unor probleme apărute în practică, legate de lupta împotriva corupţiei. Astfel, am optat pentru mărirea duratei, pentru care se poate dispune reţinerea unei persoane ,de la 24 de ore, la 48 de ore, întrucât termenul de 24 de ore s-a dovedit, în practică, insuficient.

 

  Vă pot spune, din cele observate, că, spre exemplu, atunci când s-a pus problema anchetării sau reţinerii unor grupuri mai mari, foarte mulţi au avut dificultăţi în a-şi asigura avocaţi, iar de multe ori judecătorii au trebuit să judece noaptea, la ora 2:00 sau la ora 3:00, datorită termenului de 24 de ore.

 

• Cred că un termen de 48 de ore este şi în avantajul celui suspectat, a celui reţinut, pentru ca îşi poate asigura o apărare corespunzătoare, dar şi judecătorii pot să judece, nu sub presiunea celor 24 de ore şi, mai ales, au timp să-i mai întrebe pe procurori, şi despre soliditatea probelor.

 

• Legea de revizuire a Constituţiei va intra în vigoare numai după aprobarea ei prin referendum.

 

Despre imunitate și averi ilicite

 

  Aş vrea să fac, totuşi, câteva comentarii cu privire la unele articole ce au fost respinse prin decizia Curţii Constituţionale. Şi eu cred că aceste articole ar putea fi reformulate de Parlament, în aşa fel încât ele să ajute la acceptarea lor de către Curtea Constituţională, atunci când lucrarea va fi terminată la Parlament.

 

  În proiectul pe care eu l-am iniţiat, conform Constituţiei, la propunerea Guvernului, vizam şi capitolul "Imunitate". Cred că este esenţial pentru credibilitatea Parlamentului. În momentul de faţă, foarte mulţi cetăţeni români cred că parlamentarii beneficiază de imunitate pentru ilegalităţi. Foarte puţini ştiu că orice parlamentar chemat la Parchet, trebuie să meargă ca orice cetăţean.

 

  Singurul lucru pentru care parlamentarul mai este protejat în faţa procurorilor este legat de arestare. Un parlamentar nu poate fi arestat fără aprobarea Camerei din care face parte.

 

• Cred că ar fi o mare greşeală dacă nu aţi accepta limitarea imunităţii acolo unde ea este de fapt în acest moment, cu excepţia, repet, a arestării, şi anume la ideea de imunitate pentru declaraţii politice şi pentru atitudini politice.

 

  În decizia Curţii Consituţionale veţi observa că, după ce Curtea Constiuţională îşi menţine punctul de vedere că trebuie menţinut, în alineatul 8, trebuie menţinută prezumţia că averea este licită, pe urmă, Curtea Constituţională dă drumul Parlamentului şi Guvernului să iniţieze o lege, prin care să se transpună în legislaţia română decizia 2005/212 JAI, din 24 februarie 2005. Această decizie este un act normativ european şi toate statele Uniunii Europene a avut obligaţia ca până în martie 2007 să implementeze această decizie în propria legislaţie.

 

• Şi vecinii bulgari au anunţat că au adoptat legea, care va intra în vigoare la 1 ianuarie. Această decizie, ca şi legea vecinilor bulgari, se referă la confiscarea averilor ilicite, prin inversarea sarcinii probei.

 

• Deci nu este România singura ţară în care politicienii au avut neinspiraţia să cumpere voturi cu bani publici, dar noi avem şansa uriaşă că datoria noastră încă nu a ajuns la 60%, nu a ajuns la 80%, nu a ajuns la 100, nu a ajuns la 150%, ca în alte ţări ale UE.

 

• Despre ce modernizare a statului discutăm, dacă în toţi aceşti 20 de ani, cu toată descentralizarea făcută, noi am înfiinţat continuu agenţii, agenţii, agenţii? Să ştiţi că sunt judeţe care au peste 50 de agenţii, cum ar fi Tulcea, care are un regim special, având Delta, şi atunci şi legat de Deltă sunt o serie întreagă de agenţii şi agenţioare.

 

Despre reorganizarea țării

 

• Nu este nicio exagerare când vă spun că deşi, împreună am împins un sistem de descentralizare, fie că vorbim de poliţii locale, fie că vorbim de şcoli, fie că vorbim de spitale, fie că vorbim de dreptul de a avea taxe locale şi multe altele, în momentul de faţă agenţiile guvernamentale sufocă administraţia locală, o sufocă, o încorsetează şi primarii şi comunităţile nu pot reacţiona şi nu se pot pune în valoare. Gândiţi-vă la această plasă întinsă de la Bucureşti în toate judeţele patriei, cu peste 40 de agenţii în fiecare judeţ.

 

•Dacă agenţiile guvernamentale sufocă primăriile - fie că sunt de comune, de oraşe sau de muncicipii - prin birocraţie, consiliile judeţene sufocă administraţiile locale, politic.

 

• V-am spus această imagine, pentru a vă sensibiliza la ideea simplificării administraţiei. Nu mai vorbim, că avem o administraţie care a rămas casetată, din '68, pe judeţe mici, când, cu totul altele erau obiectivele statului de atunci. Statul de atunci vroia să supravegheze tot ce mişcă, să poată izola orice mişcare locală, să controleze oamenii, să controleze economia şi aşa mai departe. Nu mai avem, astăzi, aceste obiective. 

 

• Trebuie să lăsăm ţara să respire, prin două lucruri fundamentale: reducerea agenţiilor guvernamentale şi transferul atribuţiunilor către administraţia locală - comună, oraş, municipiu.

 

Regionalizarea nu este un subiect abandonat

 

  Nu voi avea sau nu voi considera reorganizarea administrativă, ca un obiectiv abandonat, chiar dacă, acum, majoritatea nu are un consens politic. Reorganizarea administrativă este necesară.

 

  În acelaşi timp, ştiu că nu este un subiect foarte popular, pentru că foarte mulţi profită, spunând: "Vrei să nu mai ai judeţul tău? Vrei să rămâi pe drumuri?". Nu ia nimeni conturul judeţului, dar, hai să luăm consiliul judeţean, că, conturul îl putem lăsa acolo!

 

• Hai, să luăm deconcentratele astea şi să facem, de la nivelul Guvernului, doar inspecţii prin sondaj! Hai să diminuăm numărul de ştampile, pe care trebuie să-l primească ori fiecare cetăţean!Haideţi să lăsăm ţara să respire!

 

  Este o propunere pe care v-o fac. Ştiu că nu vă arde de asta, aţi avut o sesiune grea, plecaţi în vacanţă, dar, poate, în vacanţă, gândiţi şi, în septembrie, când ne revedem, poate găsim o soluţie comună, să destrămăm plasa asta, care apasă pe toate comunităţile şi, din păcate, nici nu e gratuită.

 

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.